- Locatie
Bestuursvleugel Boxtel
- Voorzitter
- Ronald van Meygaarden
Agendapunten
-
02.02.OB
In 2019 zijn door de raad de Nota bodembeheer 2019 – 2024 en Nota bodembeheer PFAS 2020 met bijbehorende bodemkwaliteitskaarten vastgesteld. De kaarten hebben een geldigheidsduur van 5 jaar. Op 1 januari 2024 wordt de Omgevingswet van kracht. Om na 1 januari meer tijd te hebben om het tijdelijke deel van het Omgevingsplan aan te passen, is het nodig de bodemkwaliteitskaarten nu al opnieuw vast te stellen. De nota’s zijn 10 jaar geldig en worden nu niet gewijzigd. Het opnieuw (ongewijzigd) vaststellen van de bodemkwaliteitskaarten is een bevoegdheid van het college.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De geldigheidsduur van de bodemkwaliteitskaarten voor de maximale periode van 5 jaar te verlengen.
Besluit
De geldigheidsduur van de bodemkwaliteitskaarten voor de maximale periode van 5 jaar te verlengen.
-
02.03.OB
Raadsinformatiebrief Eindhoven Airport.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
- In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.05.OB
In Boxtel loopt al vele jaren de discussie over de maatregelen om de hinder van het spoor te verminderen en ondertussen neemt het aantal treinen, zowel voor goederenvervoer als voor personenvervoer alleen maar toe. De gemeente Boxtel kan dat niet alleen aanpakken en oplossen, maar is daarvoor afhankelijk van vele andere partijen. Deze raadsinformatiebrief gaat in op de taakverdeling tussen de belangrijkste betrokken instanties.
Door burgers worden regelmatig vragen gesteld over de leefbaarheid rond het spoor. Voor veel burgers is de gemeente het eerste aanspreekpunt. De vragen gaan over leefbaarheid en dan met name over geluid, trillingen en veiligheid (transport gevaarlijke stoffen) of een combinatie daarvan. Als bijlage is o.a. een notitie toegevoegd die de rollen en verantwoordelijkheden op het spoor behandelt aan de hand van de door de burgers veel gestelde vragen. Deze bijlage is samen opgesteld met ProRail.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de verantwoordelijkheden op het spoor.
- Kennis te nemen van de lopende discussies rond het spoor.
- In te stemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie aan te bieden aan de gemeenteraad.
Besluit
- Kennis te nemen van de verantwoordelijkheden op het spoor.
- Kennis te nemen van de lopende discussies rond het spoor.
- In te stemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie aan te bieden aan de gemeenteraad.
-
02.06.OB
Voor een goede afwikkeling op Ladonk is het nodig dat we apart kijken naar de bereikbaarheid voor de fietser, de voetganger, het vrachtverkeer en het overig verkeer. Voor fietsers en voetgangers is slechts sporadisch sprake van eigen infrastructuur en voor het gemotoriseerd verkeer ontbreekt een heldere wegenstructuur over het bedrijventerrein. Dat willen we verbeteren en starten daarvoor een verkeersstudie ten behoeve van het opstellen van een verkeersplan Ladonk. Het verkeersplan moet inzicht bieden in de (toekomstige) verkeersstromen op en over het bedrijventerrein.
Bij het opstellen van het verkeersplan worden ook de effecten van de lopende ontwikkelingen, zoals PHS-Boxtel en GreenTech Park Brabant inzichtelijk gemaakt. Daarnaast wordt er een participatietraject opgetuigd waarin onder andere de klankbordgroep Ladonk een rol krijgt. Hiermee worden de knelpunten, oplossingsrichtingen en de invloed daarvan op het verkeersplan besproken.
Dit zorgt voor een gedragen verkeersplan voor het bedrijventerrein Ladonk, dat is afgestemd op de huidige situatie en toekomstige ontwikkelingen van de verschillende gebruikers. Inclusief een maatregelenpakket met de benodigde maatregelen om hier invulling aan te geven, voorzien van prioritering en financiële consequenties.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De projectopdracht ‘Verkeersplan Ladonk’ (bijlage I) vast te stellen en het project te starten;
- In te stemmen met het gebiedsgericht inzetten van de beschikbare budgetten (en daarmee prioriteren van onderdelen van het plan) en deze direct aanwenden als dekking voor het opstellen van het Verkeersplan Ladonk.
Besluit
- De projectopdracht ‘Verkeersplan Ladonk’ (bijlage I) vast te stellen en het project te starten;
- In te stemmen met het gebiedsgericht inzetten van de beschikbare budgetten (en daarmee prioriteren van onderdelen van het plan) en deze direct aanwenden als dekking voor het opstellen van het Verkeersplan Ladonk.
-
02.07.OB
Er zijn verschillende studies en onderzoeken gedaan voor een goede afwikkeling van het verkeer aan de zuidkant van Ladonk. Op basis van deze studies en onderzoeken voor dit deel van Ladonk komen we tot een voorstel voor de aanpassing van de rotonde Boseind en omgeving. We weten dat er vanuit Lennisheuvel een sterke voorkeur is voor een fietstunnel, maar het realiseren van die tunnel levert forse technische uitdagingen op. Die leiden tot forse financiële consequenties. Een verkeersregelinstallatie geeft vergelijkbare veiligheid maar is aanzienlijk makkelijker te realiseren en ook goedkoper.
Het kruispunt is daarnaast ook een belangrijk onderdeel van de bereikbaarheid van Vion. Het combineren van de verbetering van de fietsverbinding met de aanpassing voor de bereikbaarheid van Vion levert voor beiden voordelen op.
Inmiddels heeft het college ingestemd met de ontwikkeling GreenTech Park Brabant. De huidige ontsluiting daarvan gaat via de rotonde Vorst. Deze voldoet voor gemotoriseerd verkeer, maar bij een toename van het fietsverkeer ontstaat een ongewenste situatie. Daarom zijn alternatieven hiervoor onderzocht. Een relatief eenvoudig realiseerbaar alternatief is de aanleg van een fietsverbinding langs het spoorviaduct over de Keulsebaan. Mogelijk kan deze verbinding in de toekomst een rol spelen binnen het toeristisch fietsnetwerk Boxtel.
Voorgesteld wordt om het voorlopig ontwerp vast te stellen waarmee de kruising Keulsebaan-Boseind wordt omgebouwd van rotonde naar een met verkeerslichten geregelde kruising. Tevens worden hiermee de fietsverbindingen Lennisheuvel-Boxtel en de sanering van de fietsoversteek bij rotonde Vorst in gang gezet. Na vaststelling van het voorlopig ontwerp kan het participatietraject afgerond worden.
Gelijktijdig wordt voorgesteld de principe-oplossing voor de fietsontsluiting van GreenTech Park Brabant vast te stellen, zodat ook deze oplossing nader kan worden uitgewerkt.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het ontwerp, voorkeursvariant uit de afwegingsnotitie, van de fietsverbinding Lennisheuvel-Boxtel en kruising Keulsebaan-Boseind vast te stellen;
- De principe oplossing voor de fietsontsluiting van GreenTech Park Brabant vast te stellen, zodat deze nader uitgewerkt kan worden;
- Het financieel tekort te dekken uit de gelabelde middelen van de reserve Toekomstige investeringen openbare ruimte (na vaststelling van de nota reserves en voorzieningen);
- RKO/CROLL op de hoogte te brengen van het vaststellen van de voorkeursvariant en hiermee de onderzoeken en het participatieproces af te ronden;
- In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.
Besluit
- Het ontwerp, voorkeursvariant uit de afwegingsnotitie, van de fietsverbinding Lennisheuvel-Boxtel en kruising Keulsebaan-Boseind vast te stellen;
- De principe oplossing voor de fietsontsluiting van GreenTech Park Brabant vast te stellen, zodat deze nader uitgewerkt kan worden;
- Het financieel tekort te dekken uit de gelabelde middelen van de reserve Toekomstige investeringen openbare ruimte (na vaststelling van de nota reserves en voorzieningen);
- RKO/CROLL op de hoogte te brengen van het vaststellen van de voorkeursvariant en hiermee de onderzoeken en het participatieproces af te ronden;
- In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.