- Locatie
Bestuursvleugel Boxtel
- Voorzitter
- Ronald van Meygaarden
Agendapunten
-
02.01.OB
Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 5 jun. 2023 van BALANS over Art37 vragen over Inkoop en aanbestedingsbeleid versie 2013 (dd. 24-4-2023).
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.02.OB
Raadsinformatiebrief Overzicht en indeling Gemeenschappelijke Regelingen voor het toezicht door de gemeenteraad.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief.
- De raadsinformatiebrief via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
- In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief.
- De raadsinformatiebrief via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.03.OB
Raadsinformatiebrief
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.04.OB
Raadsinformatiebrief.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.09.OB
Het bestemmingsplan ‘Roderweg 38-40, Liempde’ is zover gevorderd dat het ontwerp ervan in procedure kan. Het bestemmingsplan voorziet in een wijziging van een agrarische bestemming naar een woonbestemming. De ontwikkeling past binnen provinciaal en gemeentelijk beleid, een aanvaardbaar woon- en leefklimaat is geborgd en omliggende bedrijven of bestemmingen worden niet belemmerd. De ontwikkeling bestaat uit de volgende elementen:
- de sanering van het glastuinbouwbedrijf van 15.300 m2 glas, 890 m2 bedrijfsgebouwen en 810 m2 verharding;
- het herbestemmen van de bedrijfswoning Roderweg 40 in een burgerwoning;
- het verruimen van het woonbestemmingsvlak Roderweg 38;
- het realiseren van een loods bij de woning Roderweg 38 à 400 m² ten behoeve van de hobbymatige stalling van landbouwwerktuigen en ten behoeve van statische opslag;
- het realiseren van een extra woningbouwkavel in het kader van de regeling Maatwerk omgevingskwaliteit Noord-Brabant met 200 m2 bijgebouwen.
Om de bouw van de nieuwe woning te kunnen realiseren, moet een hogere waarde conform de Wet geluidhinder worden toegekend. Gelijktijdig met de procedure voor het bestemmingsplan wordt daarom een procedure hogere waarde Wet geluidhinder doorlopen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Met initiatiefnemer bijgaande anterieure overeenkomst aan te gaan en de zakelijke omschrijving hiervan voor zes weken ter inzage te leggen;
- Akkoord te gaan met het ontwerpbestemmingsplan ‘Roderweg 38-40, Liempde’ (NL.IMRO.0757.BP01RODERWEG3840-OTW1) en dit voor zes weken ter inzage te leggen;
- Akkoord te gaan met het ontwerp besluit hogere waarde Wet geluidhinder (zaaknummer 1326596) en dit voor zes weken ter inzage te leggen;
- Af te zien van een milieueffectrapportage (m.e.r.);
Besluit
- Met initiatiefnemer bijgaande anterieure overeenkomst aan te gaan en de zakelijke omschrijving hiervan voor zes weken ter inzage te leggen;
- Akkoord te gaan met het ontwerpbestemmingsplan ‘Roderweg 38-40, Liempde’ (NL.IMRO.0757.BP01RODERWEG3840-OTW1) en dit voor zes weken ter inzage te leggen;
- Akkoord te gaan met het ontwerp besluit hogere waarde Wet geluidhinder (zaaknummer 1326596) en dit voor zes weken ter inzage te leggen;
- Af te zien van een milieueffectrapportage (m.e.r.);
-
02.10.OB
Het pilotproject ‘Tiny houses Boxtel‘ is in het najaar van 2022 gestart. Er is behoefte aan
duidelijke spelregels voor deze pilot. Aan de ene kant voor initiatiefnemers om hun plannen uit
te werken en aan de andere kant voor de gemeente om de plannen te kunnen beoordelen.
Deze spelregels leggen we nu aan u voor. De spelregels zijn ook een eerste aanzet voor beleid
voor Tiny houses, dat vorm krijgt aan de hand van de lessen die geleerd worden in deze pilot.
De spelregels zijn het resultaat van de eerste fase van deze pilot. Hierbij is door de
projectgroep onderzoek gedaan naar voorbeelden in andere gemeenten en is vanuit
verschillende vakdisciplines meegedacht over deze nieuwe woonvorm. Daarnaast zijn de
adviezen van een klankbordgroep meegenomen en is ook opgehaald bij de initiatiefnemers
welke vragen vanuit hun perspectief relevant zijn.
We vragen u om de spelregels vast te stellen voor de ontwikkeling van Tiny houses, als eerste
vorm van beleid van de gemeente Boxtel, voor verdere uitwerking van de plannen per locatie.
Na dit besluit van het college kunnen de initiatiefnemers, met de spelregels, de planconcepten
verder uitwerken. Daarna komen de initiatiefnemers bij u terug met een principeverzoek. Het
principebesluit bepaalt met welke initiatieven de pilot wordt vervolgd richting een
vergunningsaanvraag.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de spelregels ten behoeve van de pilot Tiny Houses Boxtel
- In te stemmen met het informeren van de gemeenteraad met bijgevoegde raadsinformatiebrief
Besluit
- In te stemmen met de spelregels ten behoeve van de pilot Tiny Houses Boxtel
- In te stemmen met het informeren van de gemeenteraad met bijgevoegde raadsinformatiebrief
-
02.11.OB
In 2017 is door de gemeente Haaren het bestemmingsplan ‘Reigerkant, Esch’ vastgesteld. In het bestemmingsplan is een indicatief stedenbouwkundig plan opgenomen. De gemeente Haaren heeft het gebied bouwrijp gemaakt en het groen aangeplant. Vanaf 1 januari 2021 hoort Esch bij de gemeente Boxtel. Het project Reigerskant is vanaf deze datum overgenomen door de gemeente Boxtel. Uit het door PEP uitgevoerde woonwensen onderzoek en de informatieavond van 14 december 2022 is gebleken dat er behoefte is aan meer starters- en seniorenwoningen in zowel sociale huur als goedkope koop. De eerder gemaakte plannen sluiten niet aan bij de huidige woonvisie en de wensen van de bewoners in Esch. Dit was aanleiding om te kijken of het woningbouwprogramma voor de afronding van Reigerskant aangepast kan worden op deze wensen. De afronding gebeurt in twee fasen, namelijk fase 3 en fase 4. Het gewijzigde programma past voor fase 3 binnen het geldende bestemmingsplan, voor fase 4 is het nodig om voorbereidingen te treffen voor een nieuw planologisch kader onder de Omgevingswet. Een nieuwe informatie/ participatie bijeenkomst zal nodig zijn voor het presenteren van de nieuwe plannen voor fase 4, omdat de plannen afwijken van het voorlopig stedenbouwkundig ontwerp in het oorspronkelijk bestemmingsplan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de gewijzigde invulling voor Reigerskant.
- In te stemmen met de voorbereiding van een tender procedure voor Reigerskant fase 3 en daarna direct overgaan tot het starten van tender procedure voor Reigerskant fase 3.
- Over te gaan tot het aanbesteden en het treffen van de voorbereidingen voor een planologische procedure onder de Omgevingswet voor Reigerskant fase 4.
- Deze opdrachten te bekostigen uit de grondexploitatie Reigerskant.
- De financiële gevolgen van beslispunt 1 t/m 3 verwerken met de herziening van de grondexploitatie Reigerskant in het kader van de begroting 2024-2027 en de tweede bestuursrapportage 2023.
Besluit
- In te stemmen met de gewijzigde invulling voor Reigerskant.
- In te stemmen met de voorbereiding van een tender procedure voor Reigerskant fase 3 en daarna direct overgaan tot het starten van tender procedure voor Reigerskant fase 3.
- Over te gaan tot het aanbesteden en het treffen van de voorbereidingen voor een planologische procedure onder de Omgevingswet voor Reigerskant fase 4.
- Deze opdrachten te bekostigen uit de grondexploitatie Reigerskant.
- De financiële gevolgen van beslispunt 1 t/m 3 verwerken met de herziening van de grondexploitatie Reigerskant in het kader van de begroting 2024-2027 en de tweede bestuursrapportage 2023.
-
02.13.OB
Het huidige beleid voor natuur en landschap is versnipperd en bovendien verouderd en mist de samenhang met landelijke en soms (schijnbaar) tegenstrijdige ontwikkelingen. Nederland en daarmee ook Boxtel staat voor vijf grote transities/opgaven: landbouwtransitie, energietransitie, verstedelijking, natuurontwikkeling & biodiversiteitsvergroting en klimaatadaptatie. Daarom is het wenselijk de visie op natuur en landschap opnieuw aan het papier toe te vertrouwen en deze concreet te maken in een uitvoeringsprogramma. De startnotitie in de bijlage beschrijft de uitgangspunten en het proces voor het opstellen van het Programma Natuur, Landschap en Biodiversiteit Boxtel.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de startnotitie voor het opstellen van het Programma Natuur, Landschap & Biodiversiteit Boxtel.
- De startnotitie participatie Programma Natuur, Landschap & Biodiversiteit vast te stellen.
- De beide startnotities na instemming ter kennisname naar de raad te sturen.
Besluit
- In te stemmen met de startnotitie voor het opstellen van het Programma Natuur, Landschap & Biodiversiteit Boxtel.
- De startnotitie participatie Programma Natuur, Landschap & Biodiversiteit vast te stellen.
- De beide startnotities na instemming ter kennisname naar de raad te sturen.
-
02.17.OB
We hebben de ambitie om meer en beter zicht te krijgen op en gebruik te maken van externe subsidiemogelijkheden, zoals Europees, landelijk, provinciaal, waterschappen en fondsen. We willen daarbij graag binnen de vastgestelde doelen van de gemeente Boxtel, de gemeente Sint-Michielsgestel en MijnGemeenteDichtbij beter in staat zijn tot het verwerven van zoveel mogelijk subsidies. Waarbij we er rekening mee houden dat de omvang van de te verwerven subsidie in verhouding moet staan tot de in te zetten middelen. Een externe partij gaat ons ondersteunen bij het onderzoeken en verwerven van de subsidiemogelijkheden. Voor het selecteren van een externe partij is een Europese openbare aanbesteding doorlopen (opdracht directie, zie zaaknr. 1302049). Deze aanbesteding heeft tot resultaat geleid. Er zijn drie overeenkomsten opgesteld, één voor de gemeente Boxtel, één voor de gemeente Sint-Michielsgestel en één voor de GR MijnGemeenteDichtbij. Zo kunnen we per deelopdracht bepalen wie er moet betalen. Zo houden we de lijntjes het kortst. Gemaakte afspraken en de te volgen werkwijze is vastgelegd in het Protocol subsidieverwerving MijnGemeenteDichtbij (directiebesluit, zie zaaknr. 1324249). Er zijn ook algemene werkzaamheden (zoals het subsidieloket) die door de externe partij uitgevoerd gaan worden binnen de opdracht. Voorgesteld wordt om deze via MGD te laten factureren. Via de afgesproken verdeelsleutel (56% Boxtel en 44% Sint-Michielsgestel) wordt de gemeenten gevraagd om hier via de tweede bestuursrapportage structureel budget voor beschikbaar te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van het resultaat van de Europese aanbesteding subsidieverwerving voor gemeente Boxtel, gemeente Sint-Michielsgestel en MGD.
- Het contractbeheer te beleggen bij MGD en de daarvoor benodigde middelen beschikbaar te stellen.
- Eenmalig een bedrag van € 6.660 (periode juni t/m december 2023) beschikbaar te stellen aan MGD voor de algemene jaarlijkse inhuurkosten voor 2023.
- Structureel een bedrag van € 11.415 beschikbaar te stellen aan MGD voor de algemene jaarlijkse inhuurkosten vanaf 2024.
- Beslispunt 3 en 4 te verwerken bij de tweede bestuursrapportage 2023 gemeente Boxtel.
Besluit
- Kennis te nemen van het resultaat van de Europese aanbesteding subsidieverwerving voor gemeente Boxtel, gemeente Sint-Michielsgestel en MGD.
- Het contractbeheer te beleggen bij MGD en de daarvoor benodigde middelen beschikbaar te stellen.
- Eenmalig een bedrag van € 6.660 (periode juni t/m december 2023) beschikbaar te stellen aan MGD voor de algemene jaarlijkse inhuurkosten voor 2023.
- Structureel een bedrag van € 11.415 beschikbaar te stellen aan MGD voor de algemene jaarlijkse inhuurkosten vanaf 2024.
- Beslispunt 3 en 4 te verwerken bij de tweede bestuursrapportage 2023 gemeente Boxtel.