Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

college B&W Boxtel

dinsdag 19 juli 2022

09:00 - 14:00
Locatie

Bestuursvleugel Boxtel

Voorzitter
Ronald van Meygaarden

Agendapunten

  1. 02.01.NO

    Op 10 november 2020 heeft de gemeenteraad de beleidsnotitie "Huisvesting arbeidsmigranten gemeente Boxtel" vastgesteld. Uitgangspunt van deze nota is binnen 3 jaar voor maximaal 800 arbeidsmigranten kwalitatieve huisvesting mogelijk te maken middels het vergeven van een beperkt aantal exploitatievergunningen. Om deze vergunningen te kunnen verlenen heeft de gemeente in juni een Verordening en Regeling huisvesting arbeidsmigranten Boxtel vastgesteld. Na de eerste tender heeft het college door omstandigheden besloten de regeling "Huisvesting arbeidsmigranten Boxtel 2021" in te trekken. Tegelijkertijd is direct begonnen met het opstellen van een nieuwe Verordening en Regeling. De raad heeft op 14 juni de aangepaste Verordening vastgesteld en de Regeling ligt nu ter besluitvorming voor aan uw college.

    Voorgesteld besluit

    1. De Regeling huisvesting arbeidsmigranten Boxtel 2022 vast te stellen.

    Besluit

    1. De Regeling huisvesting arbeidsmigranten Boxtel 2022 vast te stellen.
  2. 02.04.OB

    In de afgelopen periode heeft er opnieuw overleg plaatsgevonden met diverse Boxtelse instellingen over de culturele infrastructuur Boxtel. Een van de onderwerpen is het waarborgen van een sterke theatervoorziening Podium Boxtel die aansluit bij de eisen van deze tijd. In het voorliggend voorstel wordt u hierover geïnformeerd

    Voorgesteld besluit

    1. Het subsidiebedrag voor stichting Podium Boxtel ad € 89.748,-- per jaar, gedurende 4 jaren tot en met 2026 voort te zetten zoals begroot en de stichting hierover te informeren.
    2. Het jaarlijkse subsidiebedrag aan te passen met de dan geldende indexering in onze gemeente.

    Besluit

    1. Het subsidiebedrag voor stichting Podium Boxtel ad € 89.748,-- per jaar, gedurende 4 jaren tot en met 2026 voort te zetten zoals begroot en de stichting hierover te informeren.
    2. Het jaarlijkse subsidiebedrag aan te passen met de dan geldende indexering in onze gemeente.
  3. 02.05.OB

    De gebiedsontwikkeling De Ruiting in Esch bestaat uit twee onderdelen: een Ruimte voor Ruimte (RvR)-ontwikkeling met zes woningen op de locatie De Ruiting 2b (Nieuw Koolwijk) en de particuliere initiatieven (herbestemming intensieve veehouderij en rundveehouderij, kleinschalige uitbreiding bebouwing bestaande woonlocaties en natuur- en landschapsontwikkeling). In 2015 besloot de gemeenteraad van Haaren principemedewerking te verlenen aan deze gebiedsontwikkeling. Het voorontwerpbestemmingsplan De Ruiting 3, 3a, 4, 4a, 5 en 7 heeft daarom van 21 april t/m 1 juni 2022 voor iedereen ter inzage gelegen. In deze periode zijn 2 inspraakreacties ontvangen. Ook is er een vooroverlegreactie over dit plan ontvangen van Waterschap De Dommel, Brabant Water en de provincie Noord-Brabant. De ingekomen reacties zijn inhoudelijk beoordeeld en in concept beantwoord. Het ontwerpbestemmingsplan ligt nu voor om in procedure te worden gebracht.

    Voorgesteld besluit

    1. Het “Eindverslag inspraak en vooroverleg voorontwerp bestemmingsplan De Ruiting 3, 3a, 4, 4a, 5 en 7” vast te stellen.
    2. Het ontwerpbestemmingsplan De Ruiting 3, 3a, 4, 4a, 5 en 7 (NL.IMRO.0757.BP01RUITINGESCH-OTW1) ter inzage te leggen met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
    3. Af te zien van een Milieueffectrapportage (m.e.r.).
    4. De raad te informeren met de bijgevoegde raadsinformatiebrief

    Besluit

    1. Het “Eindverslag inspraak en vooroverleg voorontwerp bestemmingsplan De Ruiting 3, 3a, 4, 4a, 5 en 7” vast te stellen.
    2. Het ontwerpbestemmingsplan De Ruiting 3, 3a, 4, 4a, 5 en 7 (NL.IMRO.0757.BP01RUITINGESCH-OTW1) ter inzage te leggen met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
    3. Af te zien van een Milieueffectrapportage (m.e.r.).
    4. De raad te informeren met de bijgevoegde raadsinformatiebrief

    De burgemeester heeft niet deelgenomen aan de besluitvorming rondom dit agendapunt, omdat hij in het betreffende gebied woonachtig is en alle belangenverstrengeling te voorkomen.

  4. 02.06.OB

    De huidige centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant loopt tot 1 januari 2024 en is randvoorwaardelijk voor de Regionale Inkooporganisatie Zorg (RIOZ), de gezamenlijke contractering van jeugdhulpaanbieders en om uitvoering te geven aan de regionale uitvoeringstaken en beleidsagenda.

    Voorgesteld besluit

    Op basis van het evaluatierapport (Jeugdhulpregio Noordoost Brabant Toekomstgerichte evaluatie van de centrumregeling Eindrapportage d.d. 3 juni 2022) en de daarin genoemde conclusies en aanbevelingen:

    1.  te besluiten tot het voortzetten van de huidige centrumregeling regionale samenwerking voor een periode van vier jaar vanaf 1 januari 2024 (2024-2027) in Noordoost Brabant met betrekking tot jeugdhulp.
    2. o.a. op onderstaande punten te komen tot voorstellen tot aanpassing van de huidige centrumregeling en deze in december 2022 ter instemming, begeleid met een vraag tot zienswijze, voor te leggen aan de gemeenteraad:
    3. Herijking van de governance (bevinding 2) als gevolg van herindelingen en ter vergroting van de programma matige sturing;
    4. Verwerken van de nieuwe bekostigingssystematiek (bevinding 2);
    5. Aanpassing van de verdeelsleutel en solidariteitsregeling (bevinding 8).
    6. De gemeenteraad middels bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over dit collegebesluit.

    Besluit

    Op basis van het evaluatierapport (Jeugdhulpregio Noordoost Brabant Toekomstgerichte evaluatie van de centrumregeling Eindrapportage d.d. 3 juni 2022) en de daarin genoemde conclusies en aanbevelingen:

    1.  te besluiten tot het voortzetten van de huidige centrumregeling regionale samenwerking voor een periode van vier jaar vanaf 1 januari 2024 (2024-2027) in Noordoost Brabant met betrekking tot jeugdhulp.
    2. o.a. op onderstaande punten te komen tot voorstellen tot aanpassing van de huidige centrumregeling en deze in december 2022 ter instemming, begeleid met een vraag tot zienswijze, voor te leggen aan de gemeenteraad:
    3. Herijking van de governance (bevinding 2) als gevolg van herindelingen en ter vergroting van de programma matige sturing;
    4. Verwerken van de nieuwe bekostigingssystematiek (bevinding 2);
    5. Aanpassing van de verdeelsleutel en solidariteitsregeling (bevinding 8).
    6. De gemeenteraad middels bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over dit collegebesluit.
  5. 02.07.OB

    In 2017 is een financiële impuls van € 300.000 gegeven aan Woonstichting Joost met de intentie om de wachtlijst sociale woningbouw te verkorten, conform de prestatieafspraken 2017 - 2021. Het bedrag is door Joost niet besteed en komt terug naar de gemeente. Dit bedrag willen we inzetten voor hetzelfde doel middels de projecten Tijdelijke woningen, Tiny Houses.

    Voorgesteld besluit

    Voorgesteld wordt om:

    1. Het bedrag ad € 300.000 terug te vorderen van Woonstichting Joost.
    2. De raad voor te stellen deze middelen middels de tweede bestuursrapportage 2022 beschikbaar te stellen voor twee projecten, namelijk Project Tijdelijke woningen (€ 150.000) en Project Tiny Houses (€ 150.000).

    Besluit

    Voorgesteld wordt om:

    1. Het bedrag ad € 300.000 terug te vorderen van Woonstichting Joost.
    2. De raad voor te stellen deze middelen middels de tweede bestuursrapportage 2022 beschikbaar te stellen voor twee projecten, namelijk Project Tijdelijke woningen (€ 150.000) en Project Tiny Houses (€ 150.000).
  6. 02.08.OB

    Op 20 juni 2022 ontving het college van B&W van de Socialistische Partij Boxtel raadsvragen ex artikel 37 RvO over matiging huurverhogingen. In bijgaande beantwoordingsbrief vindt u de brief met schriftelijke beantwoording van de gestelde vragen

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de voorgestelde schriftelijke beantwoording van de vragen en de brief via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.

    Besluit

    1. In te stemmen met de voorgestelde schriftelijke beantwoording van de vragen en de brief via de griffie te verzenden aan de gemeenteraad.