Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

college B&W Boxtel

dinsdag 31 mei 2022

09:00 - 14:00
Locatie

Bestuursvleugel Boxtel

Voorzitter
Ronald van Meygaarden

Agendapunten

  1. 02.01

    Door transportschaarste is tot 2031 in Boxtel geen grootschalige opwek van hernieuwbare elektriciteit mogelijk en kunnen we daarmee niet zo snel mogelijk energieneutraal worden. Daarom wordt voorgesteld om de haalbaarheid van een energy hub te onderzoeken om inzicht te krijgen in de hoeveelheid opwek die mogelijk wordt door een decentraal slim netwerk. Daarnaast willen we deze energy hub ondersteunen door een Energie Handels Platform waarin vraag en aanbod van elektriciteit verhandeld wordt in lokale energiegemeenschappen van ondernemers en inwoners.

    Voorgesteld besluit

    1. Firan BV opdracht geven om conform offerte een haalbaarheidsonderzoek naar een energy hub uit te voeren en deelnemen aan het project Energie Handels Platform.

    Besluit

    1. Firan BV opdracht geven om conform offerte een haalbaarheidsonderzoek naar een energy
    hub uit te voeren en deelnemen aan het project Energie Handels Platform.

    .

  2. 02.02.NO

    Op basis van het coördinatiebesluit van de gemeenteraad van 6 oktober 2021 heeft met ingang van 11 februari 2022 gedurende zes weken het ontwerpbestemmingsplan ‘Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK) 2022’ en de drie hiermee samenhangende ontwerpbesluiten ter inzage gelegen. Hierop hebben 40 partijen een zienswijze ingediend. Vanwege de inhoudelijke samenhang zijn deze zienswijzen in één integrale ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’ beantwoord. Op basis van deze Nota en bijgaand raadsvoorstel wordt de raad voorgesteld te te besluiten over het bestemmingsplan VLK 2022. Vanwege de inhoudelijke samenhang tussen de besluiten wordt de raad eveneens voorgesteld kennis te nemen van de verkeersbesluiten Tongersestraat en Kapelweg en het besluit hogere waarden Wet geluidhinder waarover uw college als bevoegd gezag op 14 juni 2022 zal besluiten. In afwachting van de resultaten van enkele overleggen met indieners/betrokkenen, het definitieve advies van de commissie MER en uw besluitvorming op 14 juni, kan het raadsvoorstel gelijktijdig met de drie overige besluiten op 24 juni 2022 openbaar worden gemaakt.

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad op basis van bijgaand raadsvoorstel met bijbehorende integrale 'Nota van zienswijzen en wijzigingen' voor te stellen het bestemmingsplan "Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022' (gewijzigd) vast te stellen;
    2. De gemeenteraad kennis te laten nemen van de verkeersbesluiten Tongersestraat en Kapelweg en het besluit Hogere waarden Wet geluidhinder waarover uw college als bevoegd gezag op 14 juni zal besluiten en welke besluiten als bijlagen bij het raadsvoorstel worden gevoegd;
    3. De portefeuillehouder te machtigen om met de programmamanager het raadsvoorstel en de Nota aan te vullen, waarna het definitieve raadsvoorstel, de definitieve 'Nota van zienswijzen en wijzigingen', de verkeersbesluiten en het besluit Hogere waarden wet Geluidhinder op 24 juni 2022 (gelijktijdig met de verzending aan de raad) openbaar gemaakt kunnen worden.

    Besluit

    1. De gemeenteraad op basis van bijgaand raadsvoorstel met bijbehorende integrale 'Nota van zienswijzen en wijzigingen' voor te stellen het bestemmingsplan "Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022' (gewijzigd) vast te stellen;
    2. De gemeenteraad kennis te laten nemen van de verkeersbesluiten Tongersestraat en Kapelweg en het besluit Hogere waarden Wet geluidhinder waarover uw college als bevoegd gezag op 14 juni zal besluiten en welke besluiten als bijlagen bij het raadsvoorstel worden gevoegd;
    3. De portefeuillehouder te machtigen om met de programmamanager het raadsvoorstel en de Nota aan te vullen, waarna het definitieve raadsvoorstel, de definitieve 'Nota van zienswijzen en wijzigingen', de verkeersbesluiten en het besluit Hogere waarden wet Geluidhinder op 24 juni 2022 (gelijktijdig met de verzending aan de raad) openbaar gemaakt kunnen worden.
  3. 02.03

    Voor de aanleg van de nieuwe Verbindingsweg Ladonk - Kapelweg met bijkomende werken moet de gemeente geheel of gedeeltelijk kunnen beschikken over de vrije eigendom van enkele percelen, welke in eigendom of gebruik zijn van derden. De gemeente is al enige tijd met de eigenaren en gebruikers in overleg om de benodigde perceelgedeelten, vrij van de daarop rustende rechten en lasten, in eigendom te verwerven. Inmiddels is het grootste deel van de benodigde gronden in eigendom van de gemeente en zijn 18 dossiers afgerond. Het overleg heeft echter in 6 gevallen nog niet tot overeenstemming geleid. Ten einde tijdig en volgens planning over te kunnen gaan tot aanleg van de Verbindingsweg Ladonk - Kapelweg wordt voorgesteld om, parallel aan de blijvende inzet om door middel van minnelijk overleg tot verwerving te komen, een onteigeningsprocedure te starten. Betreffende grondeigenaren worden geïnformeerd over het verzoek tot besluit onteigening in
    de gemeenteraad op 12 juli 2022.

    Voorgesteld besluit

    Voorgesteld wordt om:

    1. De gemeenteraad op grond van titel IV van de onteigeningswet voor te stellen een besluit te nemen tot het starten van de administratieve onteigeningsprocedure.
    2. Met bijgaand raadsvoorstel en conceptraadsbesluit in te stemmen.
    3. In te stemmen met de brief aan de grondeigenaren met de aankondiging start onteigeningsprocedure (toegevoegd als bijlage collegevoorstel).
    4. Portefeuillehouder mandateren om indien nodig nog ondergeschikte tekstuele aanpassingen door te voeren in de stukken.

    Besluit

    Voorgesteld wordt om:

    1. De gemeenteraad op grond van titel IV van de onteigeningswet voor te stellen een besluit te nemen tot het starten van de administratieve onteigeningsprocedure.
    2. Met bijgaand raadsvoorstel en conceptraadsbesluit in te stemmen.
    3. In te stemmen met de brief aan de grondeigenaren met de aankondiging start onteigeningsprocedure (toegevoegd als bijlage collegevoorstel).
    4. Portefeuillehouder mandateren om indien nodig nog ondergeschikte tekstuele aanpassingen door te voeren in de stukken.
  4. 02.05

    De gemeente Boxtel is volgens de Wet kinderopvang verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de kwaliteit van kinderopvangvoorzieningen. Jaarlijks legt de gemeente hierover verantwoording af aan de gemeenteraad en de Inspectie van het Onderwijs. De verantwoording moet uiterlijk 1 juli worden ingediend. De verantwoording van de gemeente richting de inspectie vindt plaats via de jaarverantwoording (zie bijlage 1). Ook in 2021 hadden de coronamaatregelen gevolgen voor de gehele kinderopvangbranche en heeft de uitvoeringstaken van de GGD inspecteurs beïnvloed, desondanks is het een keurig rapport.

    Voorgesteld besluit

    1. De jaarverantwoording kinderopvang 2021 vast te stellen.
    2. De raadsinformatiebrief over de jaarverantwoording kinderopvang 2021 vast te stellen en ter informatie te verzenden naar de raad.

    Besluit

    1. De jaarverantwoording kinderopvang 2021 vast te stellen.
    2. De raadsinformatiebrief over de jaarverantwoording kinderopvang 2021 vast te stellen en ter informatie te verzenden naar de raad.
  5. 02.09

    De Stuurgroep RES NOB heeft bijgevoegde raadsinformatiebrief opgesteld om gemeenteraden te informeren over de voortgang van de RES opgave. In een oplegger hierbij is de visie van het college van Boxtel vermeld.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van de raadsinformatiebrief 3e monitor RES NOB, inclusief oplegger en deze via de griffie doorleiden naar de gemeenteraad.

    Besluit

    1. Kennis nemen van de raadsinformatiebrief 3e monitor RES NOB, inclusief oplegger en deze via de griffie doorleiden naar de gemeenteraad.
  6. 02.10

    Gemeente Boxtel wil toewerken naar concrete voorstellen voor woningbouw in de noordwesthoek van de kernen Boxtel en nabij Esch. Daarbij moeten alle andere belangen die in het gebied spelen worden meegewogen. Daartoe wordt een gedocumenteerde, gemotiveerde en geïllustreerde ‘praatprent’ gevraagd. De ‘praatprent’ wordt benut voor een participatietraject en geldt als opmaat naar een masterplan/koersdocument of (woningbouw)programma.

    Voorgesteld besluit

    1. Opdracht te verlenen aan LOS stadomland om een ‘praatprent’ te maken conform offerte en uitvraag.

    Besluit

    1. Opdracht te verlenen aan LOS stadomland om een ‘praatprent’ te maken conform offerte en uitvraag.
  7. 02.12

    Beantwoording vragen ex art 37 RvO dd 3 mei 2022 van Balans over financiële sturing van Mijn Gemeente Dichtbij.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden.

    Besluit

    1. Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden.
  8. 02.13

    In het verleden zijn een tweetal moties aangaande het vrachtwagenverbod Kapelweg aangenomen. Via deze ex art37 RvO Schriftelijke vragen Vrachtwagenverbod Kapelweg beantwoorden we de gestelde vragen. Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de mogelijkheden voor een vrachtwagenverbod Kapelweg. De conclusie blijft dat het invoeren van een verbod op de Kapelweg geen oplossend vermogen heeft voor leefbaarheid in het Buurtschap.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden.

    Besluit

    Bijgaande antwoordbrief vast te stellen en deze via de Griffie te verspreiden.

  9. 02.14

    De contractperiode met de huidige accountant loopt tot en met het controlejaar 2021. Voor het controlejaar 2022 en verder zijn de accountancywerkzaamheden gezamenlijk Europees aanbesteed voor de gemeenten Boxtel en Sint-Michielsgestel en MijnGemeenteDichtbij. Het resultaat van deze aanbesteding is het voorstel om Crowe Foederer BV aan te wijzen als accountant voor de controlejaren 2022 tot en met 2025 met een mogelijke verlenging van maximaal drie jaar.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen:

    1. Opdracht accountancywerkzaamheden voor de periode 2022 tot en met 2025 met een verlengingsoptie van maximaal 3 jaar te gunnen aan Crowe Foederer BV.
    2. Crowe Foederer BV aan te wijzen als accountant voor deze periode.

    Besluit

    De gemeenteraad voor te stellen:

    1. Opdracht accountancywerkzaamheden voor de periode 2022 tot en met 2025 met een verlengingsoptie van maximaal 3 jaar te gunnen aan Crowe Foederer BV.
    2. Crowe Foederer BV aan te wijzen als accountant voor deze periode.