- Locatie
Digitaal
- Voorzitter
- Ronald van Meygaarden
Agendapunten
-
02.01
Bijgaand treft u de belastingvoorstellen 2022 aan. Voor wat betreft de ontwikkeling van de belastingen en rechten is rekening gehouden met de uitgangspunten geformuleerd en uitge- werkt in de Begroting 2022. Zo wordt er o.a. rekening gehouden met de inflatiecorrectie. Voor wat betreft heffingen die zijn bedoeld om hiermee specifieke uitgaven te kunnen dekken, geldt dat deze in principe kostendekkend moeten zijn. In de begroting is uitgegaan van een inflatiecorrectie van 2,1%. Nu is al een grote stijging van het inflatiepercentage (CPI) zichtbaar. Deze bedroeg in oktober 3,4%. Op verschillende onderdelen zoals groen, wegen, bouw, energie etc. worden nog grotere stijgingen verwacht. Het niet op niveau zijn van de budgetten betekent dat er overschrijdingen gaan ontstaan of werkzaamheden niet uitgevoerd kunnen worden. Daarom is bij de tariefberekening thans uitgegaan van een indexering van 3,4%. Hierbij wordt wel aangetekend dat het risico aanwezig is dat voornoemd percentage nog verder kan stijgen. Voorts is bijgevoegd de door uw College vast te stellen "Regeling tarieven inritten, herstraten en onderhoud bewegwijzering 2022". De tarieven zijn ten opzichte van 2021 trendmatig met 3,4% verhoogd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad adviseren om:
- De (tarief)aanpassingen van de gemeentelijke heffingen voor het jaar 2022 vast te stellen.
- Hiertoe de navolgende verordeningen vast te stellen:
- Verordening onroerende-zaakbelastingen 2022;
- Verordening toeristenbelasting 2022;
- Verordening reclamebelasting 2022;
- Legesverordening 2022;
- Verordening marktgelden 2022;
- Verordening precariobelasting 2022;
- Verordening rioolaansluitrechten 2022;
- Verordening begrafenisrechten 2022;
- Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2022;
- Verordening rioolheffing 2022.
3. De 4e wijziging van de Begroting 2022 vast te stellen.
2. De "Regeling tarieven inritten, herstraten en onderhoud objectbewegwijzering 2022" vast te
stellen.Besluit
De raad adviseren om:
- De (tarief)aanpassingen van de gemeentelijke heffingen voor het jaar 2022 vast te stellen.
- Hiertoe de navolgende verordeningen vast te stellen:
- Verordening onroerende-zaakbelastingen 2022;
- Verordening toeristenbelasting 2022;
- Verordening reclamebelasting 2022;
- Legesverordening 2022;
- Verordening marktgelden 2022;
- Verordening precariobelasting 2022;
- Verordening rioolaansluitrechten 2022;
- Verordening begrafenisrechten 2022;
- Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2022;
- Verordening rioolheffing 2022.
- De 4e wijziging van de Begroting 2022 vast te stellen.
- De "Regeling tarieven inritten, herstraten en onderhoud objectbewegwijzering 2022" vast te
stellen.
-
02.03
De Stichting Belangenbehartiging voor Ouderen in Liempde (BOL) heeft met de eigenaren (gemeente, Woonstichting JOOST, Zorggroep Elde Maasduinen) en belanghebbenden van dienstencentrum De Kloosterhof en de kloostertuin onderzocht hoe de zichtbaarheid en bereikbaarheid van De Kloosterhof en de kloostertuin kan worden verbeterd. Het doel is de toegankelijkheid, uitstraling en gebruiksmogelijkheden van de kloostertuin te optimaliseren en de biodiversiteit te versterken. Daarmee kunnen ook kwetsbare ouderen, onder andere uit het aangrenzende verpleeghuis De Vlaswiek en mensen met rolstoelen en kinderwagens veilig gebruik maken van de tuin. In het projectplan en het ontwerp, opgesteld in samenwerking met diverse lokale belangenorganisaties, zijn de huidige inzichten over de begaanbaarheid van de openbare ruimte en wettelijke regels voor personen met een psychogeriatrische aandoening of een verstandelijke handicap zoveel mogelijk toegepast. Het project wordt gefinancierd door de betrokken grondeigenaren in het gebied en diverse lokale en landelijke bijdragen en fondsen. De coördinatie van het project is in handen van Stichting BOL in nauwe samenwerking met de gemeente. De afspraken over de bijdragen van de diverse partijen aan de realisatie van het project en aan het toekomstige beheer en onderhoud van de tuin zijn vastgelegd in een prestatieovereenkomst.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met het projectplan Kloosterhof en kloostertuin en het ontwerp voor de herinrichting van de kloostertuin.
- In te stemmen met het beschikbaar stellen van een budget van maximaal € 41.000 voor de uitvoering van werkzaamheden op het gemeentelijk eigendom van de kloostertuin.
- In te stemmen met de prestatieovereenkomst voor de realisatie en het beheer en onderhoud van de kloostertuin en deze te ondertekenen.
- In te stemmen met een overbruggingsfinanciering van maximaal € 30.000 voor de realisatie van de kloostertuin op het gemeentelijk eigendom.
Besluit
- In te stemmen met het projectplan Kloosterhof en kloostertuin en het ontwerp voor de herinrichting van de kloostertuin.
- In te stemmen met het beschikbaar stellen van een budget van maximaal € 41.000 voor de uitvoering van werkzaamheden op het gemeentelijk eigendom van de kloostertuin.
- In te stemmen met de prestatieovereenkomst voor de realisatie en het beheer en onderhoud van de kloostertuin en deze te ondertekenen.
- In te stemmen met een overbruggingsfinanciering van maximaal € 30.000 voor de realisatie van de kloostertuin op het gemeentelijk eigendom.
-
02.04
Met ingang van 1 september 2021 heeft de heer R.G.B.M. Spapens zijn werkzaamheden voor de bezwaarschriftencommissie Boxtel / Sint-Michielsgestel neergelegd. Na een werving- en selectieprocedure is de keuze gevallen op de heer mr. M.P.J. Rubens als nieuw commissielid en plaatsvervangend voorzitter. Daarnaast loopt op 1 november 2021 de eerste termijn van de heer G.A.L. van Schijndel als commissielid en plaatsvervangend voorzitter af. Hij heeft aangegeven zich nog een termijn voor de bezwaarschriftencommissie te willen inzetten.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De heer mr. M.P.J. Rubens met ingang van 1 januari 2022 voor een eerste termijn van zes jaar te benoemen tot lid en tevens plaatsvervangend voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel / Sint-Michielsgestel.
- de heer G.A.L. van Schijndel met ingang van 1 november 2021 voor een tweede termijn van zes jaar te benoemen tot lid en tevens plaatsvervangend voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel / Sint-Michielsgestel.
Besluit
- De heer mr. M.P.J. Rubens met ingang van 1 januari 2022 voor een eerste termijn van zes jaar te benoemen tot lid en tevens plaatsvervangend voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel / Sint-Michielsgestel.
- de heer G.A.L. van Schijndel met ingang van 1 november 2021 voor een tweede termijn van zes jaar te benoemen tot lid en tevens plaatsvervangend voorzitter van de bezwaarschriftencommissie Boxtel / Sint-Michielsgestel.
-
02.05
In verband met personele wijzigingen binnen MijnGemeenteDichtbij wordt u voorgesteld een nieuwe secretaris voor de Bezwaarschriftencommissie Boxtel/Sint-Michielsgestel aan te wijzen en de medewerker tevens aan te wijzen als klachtencoördinator.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Mevrouw mr. B.S. Siep aan te wijzen als secretaris van de Bezwaarschriftencommissie Boxtel/ Sint- Michielsgestel als bedoeld in artikel 6 van de "Verordening behandeling bezwaarschriften 2018".
- Mevrouw mr. B.S. Siep aan te wijzen als klachtencoördinator voor de behandeling van klachten op grond van het “Klachtenprotocol gemeente Boxtel 2002”.
- De aanwijzing van mevrouw C.G.J.M. Vissers als secretaris van de bezwaarschriftencommissie in te trekken.
- De aanwijzing van mevrouw C.G.J.M. Vissers als klachtencoördinator in te trekken
Besluit
- Mevrouw mr. B.S. Siep aan te wijzen als secretaris van de Bezwaarschriftencommissie Boxtel/ Sint- Michielsgestel als bedoeld in artikel 6 van de "Verordening behandeling bezwaarschriften 2018".
- Mevrouw mr. B.S. Siep aan te wijzen als klachtencoördinator voor de behandeling van klachten op grond van het "Klachtenprotocol gemeente Boxtel 2002".
- De aanwijzing van mevrouw C.G.J.M. Vissers als secretaris van de bezwaarschriftencommissie in te trekken.
- De aanwijzing van mevrouw C.G.J.M. Vissers als klachtencoördinator in te trekken
-
02.06
De gemeenten in de Veiligheidsregio Brabant-Noord werken voor de crisistaak ‘bevolkingszorg’ samen op basis van de principes solidariteit, vertrouwen en eenvoud. Met het vaststellen van de regeling bovenlokale bevolkingszorg (BZ) borgen de gemeenten deze samenwerking.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De regeling bovenlokale bevolkingszorg (BZ) vast te stellen.
- De functionarissen; Officieren van dienst BZ en Algemeen commandanten BZ, algemeen mandaat verlenen op grond van artikel 10.4 tm 10.6 Awb om werkzaamheden op het gebied van bovenlokale bevolkingszorg uit te voeren, conform bijgevoegde modelaanwijzing.
Besluit
- De regeling bovenlokale bevolkingszorg (BZ) vast te stellen.
- De functionarissen; Officieren van dienst BZ en Algemeen commandanten BZ, algemeen mandaat verlenen op grond van artikel 10.4 tm 10.6 Awb om werkzaamheden op het gebied van bovenlokale bevolkingszorg uit te voeren, conform bijgevoegde modelaanwijzing.